Підпишись на дайджест інновацій від Center42
Close
 
Словник інвестицій та інновацій
СПЕЦПРОЕКТ
42
Словник інвестицій та інновацій – проект, покликаний підвищити інвестиційну грамотність українських стартапів, корпорацій, потенційних бізнес-ангелів і непрофільних інвесторів.
Створено:
За підтримки:
Для кого проект
Проект має буде цікавим:
  • стартапам-початківцям;
  • інвесторам і бізнес-ангелам;
  • корпоративним офісам інновацій, які працюють зі стартапами;
  • всім, кому цікаво залучати інвестиції в бізнес, працювати зі стартапами, створювати інноваційний бізнес в Україні.
Чому ми вирішили створити цей проект
Ми провели дослідження і помітили:
  • якщо корпорації і стартапи будуть краще розуміти один одного та частіше співпрацювати, то корпорації зможуть стати більш ефективними, а стартапи зможуть отримати великого клієнта в портфоліо.
  • підвищення інвестиційної грамотності стартапів допоможе молодим підприємцям краще розуміти інвесторів та швидше знаходити інвестиції для зростання.
  • інвестори-початківці зможуть швидше зрозуміти індустрію та почати інвестувати в інноваційні компанії.
Команда проекту
  • Кирило Мазур (Center42) – ініціатор проекту, контент.
  • Тетяна Косаковська (Center42) – проектний менеджмент.
  • Степан Саркісов – контент.
  • Анна Островська (Center42, HappyMonday) – дизайн та верстка сайту.
  • Артем Сокол (Center42) – партнерства.

»

»



Стартап – це компанія, що знаходиться у пошуках відтворюваної масштабованої бізнес-моделі.

MVP (Minimum viable product) – це рання мінімально-корисна версія продукту, яка вирішує, принаймні, одну задачу потенційного клієнта. Головна цінність MVP полягає в тому, що ви можете витратити зовсім небагато часу на дизайн і розробку, і дуже швидко отримати зворотній зв'язок від ваших користувачів. Все це допоможе зрозуміти, в який бік вам потрібно рухатися і що слід покращувати, без великих затрат на програмування.

Цікаво більше? Читай тут:
https://info.obsglobal.com/blog/what-you-should...

STARTUPS BASICS
Основні поняття

M&A (злиття та поглинання) – це загальний термін, що використовується для опису консолідації компаній або її активів через різні види фінансових операцій, включаючи злиття, придбання, консолідацію, тендерні пропозиції, придбання активів.

Півот / Pivot – це зміна курсу роботи стартапу з метою протестувати нові напрямки розвитку. Pivot може перевіряти фундаментальну гіпотезу про продукт, бізнес-моделі або механізми зростання. Наприклад, Flickr замислювався як інструмент збереження зображень для он-лайн гри Game Neverending, але в підсумку творці закрили її розробку і зосередилися тільки на функції фотогалерей. Pivot стартапу входить в стадії розвитку стартапу, запропоновані в методології Lean Startup Еріка Ріса.

Customer development (custdev)
– підхід до створення і розвитку бізнесів, продуктів і послуг, заснований на тому, що найважливішим активом компанії є клієнти і відносини з ними, а не продукти і послуги як такі. І тому розвивати, як би дивно це не звучало, потрібно клієнтів, а не продукт / послугу.

CustDev фокусується на таких підходах:
a) пошуку клієнтів і цінностей для них;
b) перевірки, що клієнти готові платити за знайдену і запропоновану вами цінність;
c) перевірці, що команда послуги / продукту здатна створити цінність без істотних інвестицій в розробку / закупівлю;

Value proposition
– унікальні переваги, які стартап пропонує своїм користувачам;

Break-even point (точка беззбитковості) – обсяг або рівень операцій, при якому сукупний дохід дорівнює сукупним витратам, тобто це точка нульового прибутку або нульових збитків.

Product-market fit – "означає наявність продукту, який може задовольнити потреби конкретного ринку" – цитата Марк Андріссен, співзасновник Andreessen Horowitz.

Бізнес-модель – логічно описує, яким чином організація створює, поставляє клієнтам і набуває вартість – економічну, соціальну та інші форми вартості. Процес розробки бізнес-моделі є частиною стратегії бізнесу.

Business model canvas – це інструмент, який допоможе вам зрозуміти бізнес-модель у прямому і структурованому вигляді.

Цікаво більше? Читай тут:
https://www.startplatz.de/en/startup-wiki/business...

Lean canvas – адаптація бізнес-моделі Canvas від Олександра Остервальдера.

Unicorn
– це компанія, капіталізація якої складає більше 1 мільярда доларів.

Decacorn – це компанія, капіталізація якої складає більше 10 мільярдів доларів.

Цікаво більше? Читай тут:
What Is A Decacorn? The Era Of Decacorn Companies
https://fourweekmba.com/decacorn/

Exit – це процес, коли інвестор продає свою частку в компанії з метою отримати прибуток від інвестиції. Зазвичай інвестори продають свою частку та заробляють дохід в таких випадках:
– вихід компанії на біржу (IPO);
– поглинання (купівля) компанії іншою компанією;
– злиття двох компаній (в одній з яких в інвестора була частка);
– купівля долі раннього інвестора через деякий час більш пізнім інвестором або засновниками компанії;
– інші специфічні випадки.

IPO (initial public offering)
– первинне публічне розміщення акцій приватної компанії на фондовій біржі (IPO). Публічна емісія акцій дозволяє компанії залучати капітал від будь-яких зовнішніх інвесторів в обмін на акції компанії.






Фаундер
– засновник компанії / стартапу.

Кофаундер – cпіввласник компанії / стартапу.

Цікаво більше? Читай тут:

How to Create the Perfect Cofounder Agreement with Your Business Partner / Як створити ідеальний договір кофаундерів зі своїми бізнес-партнерами.
https://fi.co/insight/...

Equity – частка володіння в компанії.

Цікаво більше? Читай тут:
How to Split Equity Among Co-Founders / Як розділити частки між кофаундерами
https://blog.ycombinator.com/...

Founders agreement – документ між двома і більше засновниками компанії, який фіксує умови партнерства, закріплює частки кожного учасника, зони відповідальності, зобов'язання, умови виходу зі складу засновників.

Опціон – це видача акцій компанії (відсоток частки у компанії) особливо важливим співробітникам (та співзасновникам) у вигляді компенсації за працю, крім зарплати. При цьому використовують також принцип vesting.

Vesting – це розбивка отримання опціону (акцій стартапу) в залежності від відпрацьованого над проектом часу.

Cliff (1 рік, півроку, ….)
– кліфф на один рік означає, що ви не отримаєте жодної акції до першої річниці дати початку роботи у стартапі.
Команда
Pitch deck – це презентація, яка використовується для того, щоб дати аудиторії короткий огляд вашого бізнес-плану. Презентацію використовують при особистому спілкуванні або під час переговорів з потенційними інвесторами, клієнтами, партнерами тощо.

Приклади:
https://guykawasaki.com/...
https://slidebean.com/...

Executive summary – це важливий документ, в якому коротко узагальнюються найважливіші аспекти, основні розрахунки і фінансові прогнози вашого стартапу, його ідеї, фінансового стану тощо.

Деякі думки та приклади:
https://www.forbes.com/ ...
https://blog.hubspot.com/ ...

Elevator pitch – коротка розповідь про концепцію продукту, проекту або сервісу. Термін відображає обмеженість за часом – довжина презентації повинна бути такою, щоб вона могла бути повністю розказана за час поїздки на ліфті, тобто близько тридцяти секунд або 100-150 слів;

Tрекшн (traction) – це набір метрик, що слугує для того, щоб довести потенційному інвестору, що ваш стартап є привабливим для інвестування. Найчастіше звертають увагу на ріст числа клієнтів, користувачів та продажів.
Джентельменський набір для стартапу

»



Фандрайзинг, іноді фандрейзинг (Fundraising)
– процес залучення грошових коштів та інших ресурсів (людських, матеріальних, інформаційних і т.д.), які організація не може забезпечити самостійно і які є необхідними для реалізації певного проекту або своєї діяльності в цілому.

Pre-money valuation – оцінка вартості компанії, яка не включає потенційну інвестицію. Pre-money valuation найкраще описує, скільки може коштувати стартап, перш ніж він почне отримувати будь-які інвестиції в себе.

Post-money valuation – оцінка вартості компанії після того, як вона отримає інвестиції. Post-money включає pre-money valuation та зовнішнє фінансування (інвестиція).

Due diligence – процес аналізу об'єкта інвестування (наприклад, вашого стартапу) щодо доцільності вкладу грошей та ресурсів. Процес due dilligence включає в себе оцінку інвестиційних ризиків, досвід команди, потенціал ринку, потенціал продукту, аналіз фінансового стану компанії, її положення на ринку, контракти, патенти, тощо.

Capitalization table (cap table, таблиця капіталізації) – це таблиця, яка показує у хронології відсоток кожного, хто має свою частку у капіталі компанії (засновники, інвестори, тощо). Таблиця також дає можливість спрогнозувати, яку кількість акцій буде мати кожен співвласник компанії при кожному наступному раунді інвестицій.
Більше деталей та приклади тут:
https://blog.hubspot.com/ ...


ЗАЛУЧЕННЯ ІНВЕСТИЦІЙ
Основні поняття

Bootstrapping
– спосіб фінансування компанії на свої гроші, без залучення зовнішніх інвестицій.

Сrowdfunding – процес залучення капіталу в проект, як правило, від великої кількості людей невеликої суми грошей через інтернет-платформи: Kiсkstarter, Indiegogo, Rockethub тощо. Інвестуючи в проект люди отримують першими доступ до продукту за зниженою ціною, натомість компанія отримує фідбек щодо зацікавленості до проекту.

FFF (friends, family, fools) – жартують, що так виглядає список тих, хто інвестує у стартапи на ранніх стадіях.

Ангельскі інвестиції – інвестиції, які робляться бізнес-ангелами. Найчастіше бізнес-ангели інвестують невеликі суми ($20-100 тис., але бувають виключення), дуже часто саме на ранніх стадіях (ідея, pre-seed, seed, round A). Частіше за все, бізнес-ангел – це успішний підприємець, який зумів заробити капітал і готовий вкладати його часом навіть в ризиковані підприємства (якими є стартапи).

Венчурні інвестиції (VC) – інвестиції, які робляться венчурними фондами чи інвестиційними компаніями (наприклад, Family office). Суми інвестицій можуть бути дуже різними – від $50 тис. і до десятків мільйонів доларів. Такі фонди – це важливе джерело фінансування починаючих компаній (стартапів) по всьому світу.

PE (private equity) інвестиції – альтернативний клас інвестицій. На відміну від венчурних фондів, PE фонди зазвичай інвестують в більш розвинений бізнес, а потім, використовуючи свій досвід, намагаються поліпшити якість управління компанії, підвищити ефективність операційної діяльності, щоб збільшити доходи компанії.

Family office – тип приватної інвестиційної компанії, яка інвестує кошти певної групи інвесторів (зазвичай членів однієї родини або однієї фінансової групи). Особливістю інвестицій "сімейних офісів" в порівнянні зі структурованими венчурними фондами є те, то що family office може не інвестувати регулярно, а лише обирати окремі цікаві їм інвестиції або довго не інвестувати взагалі. В той час, як структурований VC фонд має визначений срок дії фонду, цілі по кількості інвестицій та термінам окупності, що стимулює їх більш регулярно вкладати кошти.


Стадії інвестицій:
Pre-seed – стадія ідеї та першого прототипу продукту. Вона включає в себе етап від виникнення ідеї і до запуску перших робочих прототипів, які вже можна продати чи використовувати. На цьому етапі гроші на реалізацію і запуск залучають, як правило, у друзів, сім'ї, знайомих, які зацікавилися ідеєю проекту або у приватних інвесторів, так званих бізнес-ангелів.

Seed – на цій стадії відбувається вивчення ринку, розуміння клієнта та тестування бізнес-моделі продукту. Ця стадія завершується тоді, коли стартап отримав product-market fit (тобто підтвердження гіпотези продукту, за який перші клієнти вже платять).

Series A
– на цьому етапі інвестиції, зазвичай, залучаються на розвиток та масштабування продукту, який компанія визначила ключовим на етапі product-market fit.

Series B – передбачає інвестиції, що витрачаються на розвиток і більш глобальне зростання бізнесу. Найчастіше ці інвестиції залучаються для розвитку бізнес-моделі компанії на нові ринки (ніші).

Growth stage (series C,D,E,F, т.д.)
– венчурні інвестори беруть участь в цьому етапі фінансування стартапу, коли проект довів свою стійкість і успіх на ринку. Стартап бере участь в Серіях С і далі, коли планує охопити ще більшу частку ринку, придбати або розробити більшу кількість продуктів і послуг. На цих етапах інвестиції також можуть залучати, щоб підготувати компанію до продажу або IPO.
Види інвестицій




Term Sheet – це документ в якому описуються основні умови угоди між інвестором і стартапом. По-простому, це документ, в якому інвестор робить пропозицію, і описуються базові умови інвестування. Вважається, що Term Sheet не має юридичної сили. Однак, він є незамінним документом і важливим інструментом для регулювання відносин на початковому етапі.
Приклад term sheet від акселератору YCombinator:
https://www.ycombinator.com/ ...

Convertible loan – це короткостроковий борг, який конвертується в капітал. Зазвичай він конвертується на наступному інвестиційному раунді.
Приклад: якщо ви отримаєте початкові інвестиції в формі конвертованого позики, вони будуть конвертовані в частку в компанії при залученні інвестицій в Серії А.

SAFE — це угода між інвестором і компанією, яка надає права інвестора на акції в компанії в майбутньому, коли відбудеться певна подія (liquidity event). Інвестор отримає акції в майбутньому, а інвестує вже зараз.
Більше прикладів від акселератору YCombinator:
https://www.ycombinator.com/ ...

SAFE-акції — це окрема підсерія привілейованих акцій, вони дають ті ж права і зобов'язання, що і звичайні привілейовані акції в рамках поточного раунду, але ліквідаційні преференції, ціни конвертації і параметри дивідендів будуть розраховуватися окремо на основі ціни за SAFE-акцію.
Основні юридичні документи 2019



Limited partners (LP) – зовнішні інвестори у фонд. Назва йде від того, що загальна відповідальність інвесторів обмежується обсягом вкладеного капіталу.

General partner (GP) – термін для визначення керуючої особи (людина обо організація) інвестиційного фонду. Усі рішення для фонду здійснює GP (в тому числі управління портфелем фонд). Традиційно GP (тобто керуючий фондом) компенсується за допомогою поєднання щорічного management fee ("плата за управління") та carry від успіху фонду.

Management fee – щорічний відсоток коштів від загального об'єму венчурного фонду, що виділяються LP (limited partners) на управління цим фондом. До таких витрат відносять виплати зарплат та накладних витрат команди фонду (участь у конференціях, офіс, юридичні витрати, інше). Зазвичай management fee складає 2-2,5%.

Carry – це частка доходу керуючої компанії фонду (GP) в будь-якому прибутку, що відбудеться в наслідок інвестицій фонду. Зазвичай, carry складає від 15% до 30%, але найчастіше це 20%.

Investment thesis – це аналіз, проведений інвестором для оцінки потенційного придбання відповідно до встановленого набору інвестиційних критеріїв. Investment thesis може бути офіційно оформлений як документ або слайд-презентація. Зокрема, private equity компанії, як правило, розробляють investment thesis для кожної потенційної інвестиції.

Deal flow
– це термін, який зазвичай використовується в індустрії венчурного капіталу (VC), що описує потік потенційних угод. Наприклад, термін "річний deal flow" означає кількість компаний, які венчурний фонд розглядає на рік.



Юридичні тонкощі:

Ліквідаційні преференції
– це право інвестора на першочергове отримання виплати в разі ліквідаційної події, такої як продаж компанії, продаж основних активів, реорганізація, ліквідація. Варіанти бувають різні, але найчастіше інвестору надається право отримати суму інвестиції, із застосуванням підвищуючого коефіцієнта (наприклад, х2).
Гарний огляд, щоб зрозуміти все за раз про Liquidation Preferences:
https://medium.com/ ...

Tag-along rights – так звані «права спільного продажу» являють собою договірні зобов'язання, що використовуються для захисту міноритарного акціонера, зазвичай в угоді з венчурним капіталом. Якщо мажоритарний акціонер продає свою частку, це дає міноритарному акціонеру право приєднатися до угоди і продати свою міноритарну частку в компанії. Tag-along фактично зобов'язує мажоритарного акціонера включати активи міноритаріїв в переговори при продажі долі.

Drag-along rights – це положення, яке дозволяє мажоритарному акціонеру змусити міноритарного акціонера брати участь у продажу компанії. Мажоритарний власник, який здійснює drag-along право, повинен надати міноритарному акціонеру ту ж ціну, умови, що і будь-якому іншому продавцю.

Огляд про різницю tag-along, drag-along та т.д.
https://www.turtons.com/ ...

Leveraged buyout (викуп з використанням позикових коштів (LBO)

– це придбання іншої компанії, що використовує значну суму позикових коштів для покриття витрат на придбання. Активи компанії, що купується часто використовуються в якості забезпечення по кредитах разом з активами компанії, яку купують.
Внутрішня кухня інвесторів

»



Burn rate – кількість грошей, які були витраченні стартапом за вибраний період. Основна ідея цього показника зрозуміти за який час стартап витрачає свої "венчурні гроші", щоб заздалегідь підготуватися до нового раунда інвестицій.

Приклад: стартап отримав $250,000 інвестицій у січні. Але через 8 місяців залишилось $75,000. Який burn rate?
($250,000 – $75,000) / 8 місяців = $175,000 / 8 місяців = $21,875 на місяць
Згідно цього burn rate компанія залишиться без грошей до кінця року, тому ім треба залучати венчурні гроші, щоб залишитися на плаву.

Runway – це показник того, як довго ваша компанія зможе вижити, якщо ваші доходи і витрати залишаться незмінними. Коли компанії залучають гроші, вони буквально намагаються збільшити свою runway ( «Ми витрачаємо 100 тис. дол. на місяць і маємо 400 тис. дол. у банку. Якщо ми зберемо додатково 1 млн. дол., У нас буде 14-місячний runway замість 4-місячного").

Monthly Recurring Revenue (MRR) – це сума грошей, що платять клієнти стартапа щомісяця за підписку на їх продукт або послугу. Розрахована як сума в доларах, що представляє весь періодичний дохід, та яка нормалізована для різних умов підписки (наприклад, для різних тарифних планів і періодів виставлення рахунків). Простіше кажучи, MRR дає вам постійне значення, яке ви можете відстежувати, та більш чітке уявлення про стан і траєкторію розвитку вашого бізнесу.

Формула: MRR = (Загальна кількість активних клієнтів) * (Середній розмір їх регулярних платежів).

Наприклад, якщо 5 клієнтів в середньому платять вам $100 / місяць, то ваш MRR буде дорівнює $500.

Annualized Run Rate (ARR) – це річна версія MRR або щомісячного періодичного доходу. ARR допомагає прогнозувати майбутні доходи за рік, грунтуючись на ваших поточних щомісячних доходах.

Формула: ARR = MRR * 12.

Customer lifetime value (CLV) – довічна цінність клієнта, яка показує скільки клієнт витратить на ваш продукт за весь потенційний час користування сервісом.

Customer Acquisition cost (CAC) – кількість грошей, які витрачаються на залучення одного клієнта.

Наприклад: $300,000 (витрат на маркетинг) / 300 нових клієнтів = $1,000 CAC.

Customer retention (утримання клієнтів) – це показник того, скільки ваших клієнтів повертаються за новою покупкою за певний період.

Churn rate (відтік, коефіцієнт відтоку клієнтів) – це відсоток клієнтів або користувачів сервісу, які відмовилися від послуг компанії протягом певного періоду часу. Щоб компанія росла, необхідно щоб приплив нових клієнтів перевищував відтік.

Приклад: Startup мав на початку року 1000 клієнтів і у нього залишилось 800 клієнтів на кінець року, компанія втратила 200 користувачів протягом року, churn rate = 20%.

(1000 – 800) / 1000 = 200 / 1000 = 20% річний churn rate.

Dollar Revenue Retention (DRR) – говорить вам, який відсоток доходу від поточних клієнтів ви зберегли за попередній рік, після відтоку клієнтів.
МЕТРИКИ ДЛЯ СТАРТАПІВ
Основні метрики
Фінансові метрики
P&L statement – узагальнений звіт про прибутки / доходи та збитки / витрати за певний проміжок часу (місяць, квартал, рік).

Cash flow statement – звіт про рух грошових коштів, що відображає над-ходження і витрати грошей протягом конкретного пе-ріоду та аналіз цього руху відповідно до операційної, інвестиційної і фінансової діяльності стартапу.

IRR – внутрішня норма прибутку, коефіцієнт ефективності інвестицій, прибутковість вкладених у стартап грошей;

ROI (Return On Investment – рентабельність інвестицій) – показник рентабельності інвестицій. У відсотковому співвідношенні демонструється прибутковість (при значенні більше 100%) або збитковість (при значенні менше 100%) конкретної суми витрат грошових коштів в певний проект. Для розрахунку цього показника використовуються наступні дані:
  • Собівартість продукції (або послуги) – включає в себе абсолютно всі витрати на покупку продукції, логістику, виробництва товару, зарплату працівників і т.д.
  • Дохід – кінцевий прибуток з продажу продукції або послуг.
  • Сума інвестицій.
Формула: ROI = (дохід — собівартість)/сума инвестицій*100%.

Ставка дисконтування – щоб привести майбутні грошові потоки і виручку до сьогоднішньої вартості, потрібно врахувати альтернативні варіанти інвестицій і взяти до уваги фактор часу: тому що кошти в різний час мають різну вартість. Для стартапів ставка дисконтування зазвичай 40-60%.

Free cash flow – вільний грошовий потік являє собою грошові кошти, які компанія генерує після відтоку грошових коштів для підтримки операцій і підтримки своїх основних фондів.

Income statement – звіт про прибутки та збитки є одним з основних фінансових звітів компанії, який показує їх прибуток і збиток за певний період часу. Прибуток або збиток визначаються шляхом взяття всіх доходів і вирахування всіх витрат від операційної та позаопераційною діяльністю.

Звіт про прибутки та збитки є одним з трьох звітів, які використовуються як в корпоративних фінансах (включаючи фінансове моделювання), так і в бухгалтерському обліку. У звіті послідовно і логічно представлені доходи, витрати, валовий прибуток, комерційні та адміністративні витрати, інші витрати і доходи, сплачені податки та чистий прибуток.

Gross revenue (валовий прибуток) – це прибуток, який компанія отримує після вирахування витрат, пов'язаних з виготовленням і продажем продукції, або витрат, пов'язаних з наданням послуг.

Net revenue – це прибуток, отриманий від звичайних ділових операцій, і включає знижки і відрахування за повернутий товар.

Cost of Goods Sold (вартість проданих товарів (COGS) – це балансова вартість товарів, проданих за певний період.

EBITDA – хоча і присутній не у всіх звітах про прибутки і збитки, означає прибуток до вирахування відсотків, податків, амортизації матеріальних і нематеріальних активів.

Depreciation – це метод обліку розподілу вартості матеріального активу протягом терміну його корисного використання, який використовується для обліку зниження вартості.

Amortization – це метод бухгалтерського обліку, що використовується для періодичного зниження балансової вартості кредиту або нематеріального активу протягом певного періоду часу.

Balance Sheets – баланс являє собою фінансовий звіт, в якому повідомляється про активи, зобов'язання і власний капітал компанії в конкретний момент часу, і він служить основою для розрахунку ставок прибутковості і оцінки структури капіталу.

Assets – активи компанії.

Liabilities – це зобов'язання, гроші, які компанія повинна комусь ще. Зобов'язання визначаються як законні фінансові борги або зобов'язання компанії, що виникають в ході господарської діяльності.


»



Корпоративні інновації – процес трансформації корпорації, який полягає у впровадженні нових інноваційних можливостей та підходів у існуючі бізнес-моделі. Найбільш популярні цілі корпоративних інновацій – пошук нових бізнес-моделей, нових продуктів, збільшення прибутку компанії в цілому, підвищення ефективності працівників, зростання інноваційності бренду компанії.

Відкриті інновації – процес пошуку інновацій за межами компанії – зокрема через роботу зі стартапами, IT-компаніями, іншими інноваційними організаціями та талантами, що можуть допомогти знайти нові ідеї, технології, інноваційні продукти, послуги чи бізнес-моделі.

Закриті інновації – процес пошуку інновацій всередині самої компанії за рахунок наявних ресурсів – відділу інновацій, R&D чи IT департаменту, інших підрозділів, які відповідають за розвиток нових продуктів чи розвиток персоналу компанії. При такому підході усі ідеї народжуються, розробляються, комерціалізуються та впроваджуються здебільшого власноруч (або ж з невеликим залученням експертів із зовнішнього ринку).

Digital transformation – це процес використання цифрових технологій для створення нових або зміни існуючих бізнес-процесів, культури і досвіду клієнтів відповідно до нових вимог бізнесу і ринку. Це переосмислення бізнесу в цифрову епоху – цифрова трансформація.

Інноваційний парк – це велика концентрація інноваційних компаній, організацій та можливостей в одному місці. Це територіальна, наукова, технологічна і технічна база для реалізації інноваційних проектів. Інноваційний парк – це комплекс, в якому об'єднані науково-дослідні інститути, об'єкти індустрії, ділові центри, виставкові майданчики, навчальні заклади, а також обслуговуючі об'єкти: засоби транспорту, під'їзні шляхи, житлова частина, охорона тощо.

Коворкінг
– робочий відкритий простір, в якому об'єднуються люди з різною зайнятістю та професійною направленістю для спілкування, творчої взаємодії, обміну знаннями та ідеями. Часто членів коворкінгу поєднують спільні цінності та інтереси, що призводить до формування спільноти однодумців.

Агентство інновацій – організація, що надає інноваційну підтримку бізнесу. Зокрема допомагає корпораціям створити стратегію роботи з інноваціями та втілювати цю стратегію через проекти відкритих та закритих інновацій. Зазвичай, мета діяльності таких агентств – допомога у пошуку нових бізнес-можливостей, нових продуктів, маркетингових ідей, допомога у роботі зі стартапами для пошуку нових партнерств, підвищення конкурентності та ефективності бізнесу, тощо.

Сhief Innovation Officer (CINO)
– людина в компанії, яка несе головну відповідальність за управління процесом інновацій, управління змінами в організації, запуск нових продуктів, тощо (в залежності від структури організації).

Proof of concept (POC) – це невеликий проект для перевірки ідеї або припущення. Часто стартапи та корпорації починають співпрацю саме з POC перед тим, як почати основні проекти впровадження чи партнерства. Основною метою розробки POC є демонстрація функціональності і перевірка певної концепції або теорії, яка може бути досягнута в процесі розробки. Прототипування – це цінна вправа, яке дозволяє новаторам візуалізувати, як буде працювати продукт, це робоча модель кінцевого продукту, яка дає уявлення про дизайн, навігації та usability продукту.
КОРПОРАТИВНІ ІННОВАЦІЇ
Основні поняття



Інкубатор – організація, що розвиває стартапи на стадії ідеї, надаючи початківцям консультації, місце для роботи, обладнання, освіту з підприємництва та сприяючи фінансовій самостійності стартапу.

Акселератор – програма підтримки стартапів, що передбачає менторство, освітні елементи, експертну підтримку, можливо, початкове інвестування, нетворкінг та завершується публічною подією – демо-днем, на якому стартапи презентують себе інвесторам і зацікавленій громадськості. Акселератор надає перевагу стартапам, які вже мають продукт.

Корпоративний акселератор – організація, що створює програми розвитку стартапів (акселераційні програми) під запит та фінансування конкретного бізнесу, зазвичай великої компанії.

Хакатон – захід, на якому команда розробників, під час обмеженого терміну (24 або 48 годин) і в одному просторі, розбиваючись на групи, вирішують ту чи іншу проблему, за допомогою створення програмного (інженерного) рішення, продукту або сервісу.

Ідеатон – це процес, в ході якого ви генеруєте ідеї і рішення за допомогою таких сесій, як скетчинг, прототипування, мозковий штурм, метод найгіршої ідеї і безліч інших ідейних підходів.

Сo-creation workshop – це творчий процес, який використовує колективний потенціал різних груп людей для створення ідей та інновацій. Зокрема, це процес, в якому команди різних зацікавлених сторін беруть активну участь в створенні нестандартних рішень об'єднуючи експертизу всіх учасників процесу.

Корпоративний венчурний фонд (corporate VC fund)
– форма венчурного капіталу, коли капітал корпорацій інвестують у зовнішні інноваційні технологічні компанії.

R&D лабораторія – внутрішній підрозділ корпорації – центр корпоративних досліджень та розробки, покликаний розробляти нові інноваційні продукти, технології, сервіси та покращувати наявні. Функцію науково-дослідної розробки може здійснювати, як внутрішній департамент корпорації, так і зовнішня аутсорс IT-компанія або інститут.

Innovation office / outpost
– зазвичай, окрема команда, завдання якої моніторити нові технології та інноваційні тренди з метою знаходження нових бізнес-можливостей, нових ніш та бізнес-рішень, що можуть покращити роботу компанії, підвищити ефективність та доходи компанії.

Open Innovation Scouting – пошук стартапів / рішень / технологічних команд, які потенційно можуть вирішити конкретну проблему (challenge) компанії. Зазвичай, ціль такого рішення – принести фінансову вигоду організації, підвищити ефективність процесів, знайти нову бізнес-можливість, вирішити нагальну потребу, тощо.

Design sprint
– це п'ятиденна робоча сесія, яка допомагає команді уточнити бачення продукту або функціонал, створити прототип і протестувати його з справжніми користувачами. В рамках дизайн спринту використовується фреймворк дизайн-мислення з метою прискорення інноваційного процесу, зниження ризику при виведенні нового продукту, послуги або функції на ринок.
Інструменти пошуку та впровадження інновацій



Design thinking – методологія рішення інженерних, ділових і інших задач, яка грунтується на творчому, а не аналітичному підході. Головною особливістю дизайн-мислення, на відміну від аналітичного мислення, є не критичний аналіз, а творчий процес, в якому деколи найнесподіваніші ідеї ведуть до кращого вирішення проблеми.

Герберт Саймон виділяє наступні етапи в дизайн-мисленні:
  • Визначення проблеми
  • Дослідження
  • Формування ідей
  • Прототипування
  • Вибір найкращого рішення
  • Впровадження рішення
  • Оцінка результатів

Service design
– це діяльність з планування та організації ресурсів бізнесу (людей, процесів) з метою: (1) безпосереднього поліпшення досвіду співробітників (2) безпосереднього поліпшення непрямого клієнтського досвіду.

Lean ("бережливе виробництво") – це підхід до управління організацією, придуманий в Тойота, заснований на підвищенні якості продукції при одночасному скороченні витрат. Головне завдання бережливого виробництва – безперервне усунення втрат – тільки таким чином можна домогтися досконалості, знижувати вартість продукту і підвищувати його якість.

Lean startup ("бережливий стартап") – це концепція «бережливого» запуску і розвитку компаній, яка була сформульована Еріком Рисом ще в 2011 (зокрема в книзі «Бізнес з нуля. Метод Lean Startup для швидкого тестування ідей і вибору бізнес-моделі»). В основі методології lean - максимально акуратне витрачання ресурсів компанії – грошових, тимчасових і людських. Для цього використовується науковий підхід до впровадження будь-якого нового продукту, послуги або ідеї: формулюється гіпотеза, проводиться її тестування, оцінка результатів щодо метрик. Лише в разі успіху ідея масштабується.

Agile – гнучкий підхід для ефективної розробки програмного забезпечення, який останнім часом застосовують на інші сфери бізнесу. Ця методологія базується на чотирьох основних постулатах:
  1. Люди і взаємодія важливіше процесів та інструментів.
  2. Працюючий продукт важливіше вичерпної документації.
  3. Співпраця з замовником важливіше узгодження умов контракту.
  4. Готовність до змін важливіше дотримання попереднього плану.
Методології пошуку та впровадження інновацій

»



  • Angel the podcast with Jason Calacanis
  • Master of Scale with Reid Hoffman
  • Talking Tech with Jefferson Graham
  • The Twenty Minute VC
  • Venture Capital by Harry Stebbings
  • Startup Notes
  • The Pitch by Gimlet
  • This Week in Startups
  • Startup School by Y Combinator

КОРИСНІ МАТЕРІАЛИ
Круті подкасти

Must-watch відео-курси


  • Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. Alexander Osterwalder & Yves Pigneur.
  • Good To Great. James C. Collins
  • Founders at Work. Jessica Livingston
  • Start With Why. Simon Sinek
  • The Innovators Dilemma. Clayton M. Christensen
Must-read книги
  • The Five Dysfunctions of a Team. Patrick Lancioni
  • The Founder's Dilemma. Noam Wasserman
  • The Four Steps to the Epiphany. Steve Blank
  • The Hard Thing About Hard Things. Ben Horowitz
  • The Startup Owner's Manual. Steve Blank
  • The Startup Way. Eric Ries
  • Zero to One. Peter Thiel
  • How to break into VCs. Bradley Miles
Сподобався проект?
Розкажи про нього іншим!